the final cobain verdens gang coffee table scoop vm i kulturklyschor demonstrera dig vackra vägar han är där uppe bullybompa var har han varit? a new angle on Stig puff i dungen in your pocket? vi klämmer på dennis-paketet varför är de så allvarliga? förstasidan




the Asshole Camper anthem, by DJ Speed-O



När Umeås store metal-ikon Denniz Lynchén Malmsteen i ett pressmeddelande för ett par veckor sedan meddelade att han lade hammaren och skäran på hyllan för att satsa på sin karriär att bli ”Vår tids Yngwie Malmsteen” höjdes ögonbrynen på åtskilliga punkrävar. Som första svenska tidning kan Asshole Camper avslöja att ryktet inte är falskt, men det är en aning överdrivet. Det är sant att Denniz genom en namnändring lagt till Malmsteen som ett andra efternamn, att han skaffat sig en ny Strata med inlagda Swaroski-kristaller och alltid går omkring med två feta klockor på samma arm. Men det finns fortfarande kvar tydliga spår av systemkritikern Denniz, den Denniz som uppmanade folk att attackera minkfarmar hellre än att dricka sprit och som alltid upprepade att musiken bara kan vara en liten men viktig beståndsdel i klasskampen. Asshole Campers utsände Johan Berggren rapporterar från en fortfarande vintrigt Umeå.

Första gången vi träffar Umeås nye metal-hjälte blir vi trots förhandsuppgifterna förvånade över hur fullständig transformationen ändå är. En pudellockig kalufs slår ner över axlarna på den purpurfärgade sammetskavajen och den lila kråsskjortan medan Denniz med båda händerna på gitarrhalsen får en slingrande metalversion av Chopins skymningsmusik att strömma ur förstärkaren. Mellan tonerna skakar Denniz ur sig en klassisk headbang och rättar till de stora Chanel-solglasögonen som halkat ner på nästippen. Men när vi sätter oss ned för en kort intervju ser vi att bakom håret och nyromantiken finns mycket av den gamla Denniz kvar. Denniz vägrar nämligen att svara på några frågor innan han både muddrat oss och satt på ”Riot in the Dungeons” på hög volym på B&O-stereon, eftersom ”väggarna har inte bara öron, de har pistoler också, dessutom är det en grym låt”. Svaren på våra taffliga frågor framförde därefter Denniz med ett märkligt väsande ljud, som han förklarar för oss är ”särskilt framtaget för att inte fastna på nyliberalernas band”.


Asshole Camper: ”Hur kom det sig egentligen att du fastnade för Yngwie Malmsteen? Företräder inte han egentligen mycket av det ideal som du tidigare bekämpat, med droger och kapitalism?”

Denniz (väsande): ”Det där en sådan typisk jävla nyliberal myt för att tysta en av vår tids viktigaste samtidskritiker. Lyssna själv på Yngwie, verkligen lyssna på honom istället för att bara läsa den kapitalistiska propagandan och säg sen att han inte är vår tids August Palm. Hör på Dark Ages eller Final Curtain! Leviathan! Eller I’ll See the Light Tonight! Riktigt fet jävla revolutionsmusik! Ingen har hajjat det här.”

Denniz sliter åt sig ett nummer av Svenska Dagbladet där Yngwies skiva War to end all wars fått svidande recensioner. ”Kolla, de har inte fattat nånting! Ingenting! De har inte fattat vad vi handlar om över huvud taget. Jävla kapitaliztlakejer! Och se här”, Denniz tar fram tidningen Sonic som också gav hårda omdömen över senaste skivan. ”They have raised the fury! Hör ni vad jag säger: YOU HAVE RAISED THE FUCKING FURY!”.

AC: ”Men musikaliskt då? Yngwie är kanske inte känd som någon större förnyare under senare tid. Hur ser du på hans musik?”

Denniz: ”Det finns en sådan felsyn kring Yngwie som borgerliga media försöker att lura i oss. Det är en klassisk sammansvärjning. Innan Marching Out skivan skulle släppas gick Carl Bildt ut och kommenterade stadsskulden samtidigt som juntan i Nicaragua ledde en ny offensiv mot CIA-stödda knarkkarteller. Är det ett sammanträffande? Skulle inte tro det. Och innan Odyssey kom ut sköts tio flyktingar som bar på Ivar Los Pubertet vid Berlinmuren samtidigt som den svenska säkerhetstjänsten hade hemliga samtal med Hovet om hotet från Hässelby. Allt det här hänger ihop. Ser ni inte det? Är ni så blinda att ni inte kan se det?”

AC: ”Men ändå. Du talade ju tidigare i intervjuer om att du inte hade någon inkomst och att du var motståndare till konsumismen. Hur går det ihop med att du nyss beställt en Fender-gitarr i äkta guld?”

Denniz: ”Det går jävligt bra ihop, men det kommer ni i den borgerliga mediesfären aldrig fatta. Vet du varför? Därför att ni ser allt utifrån era nyliberala konstruktioner. De är bojor för era sinnen. Det skulle ni förstå om ni läste litet mer Franz Fanon eller George Bataille eller lyssnade mer på Little Savage från Rising Force-skivan. Bataille är grym. Jag blir så kåt av Ögats historia. Men den är missförstådd av nyliberalerna. Egentligen är det inte alls en porrbok utan en surrealistisk revolutionsskrift. Den har vantolkats av borgerliga medier.”

AC: ”Jaha, men de dubbla Rolex-klockorna då? Och hur ska vi se på din nya limousin? Hur går det ihop med revolutionen?”

Denniz: ”Det går jävligt bra ihop, yuppieäckel! Jag måste ju hålla tiden för mina revolutionära framträdanden. Kommer man för sent till pogromen är det lätt att missa den första McDonalds-stenkastningen. Och jag måste ju för fan komma runt. Eftersom bara kapitalister har körkort har jag tvingats skaffa en bil med chaufför. Vad är det för konstigt med det? För resten kostar det ingenting eftersom jag dragit av det som representation.”

AC: ”Dragit av limon? Hur går det till?”

Denniz rycker till: ”Hyssssssh! Hörde ni ett knäppande ljud från kaffebryggaren? Jag svär att det knäppte om den. SÄPO igen, jävla grisar! YOU HAVE RAISED THE FURY!” Denniz Malmsteen springer bort till kaffebryggaren och sparkar omkull den så att kannan går i bitar, innan han metodiskt börjar stampa själva bryggaren till bitar mot golvet. Efter att allt förvandlats till plastflisor kommer han och sätter sig igen.

Denniz: ”Melittabryggare är ett av de vanligaste ställena att gömma buggar och kameror på. Det vet alla som inte är indoktrinerade av den liberala pressen och kapitalisterna på LO och spritlobbyn. They have raised the fury! Vad fan är klockan? Jag har manikyr!”

Denniz Lynchén Malmsteen tittar på sina båda Rolex-klockor, den ena ”visar New York-tid för det är där första gatstenen i Malmsteen-revolutionen kommer att kastas”, innan han väser att intervjun är slut för att han måste fixa naglarna. ”Har ni en aning om hur svårt det är att spela Rachmaninoff på gitarrhalsen med sönderbitna, veganklena naglar. Det är helt omöjligt! Här får ni en för resten en pamflett! Det är ett upplopp på gång i grottorna, kamrater. Tillsammans är vi starka!”

På väg därifrån ser vi att pamfletten Denniz tryckt i vår hand är ett särtryck ur Okej där Anders Tegnér skriver om Yngwie Malmsteens spelning i Leningrad i slutet på 1980-talet. Men på varje bild bredvid Yngwie står en inmonterad Denniz Malmsteen med högerhanden rest i en hårdrockshälsning till världen. Tillsammans är vi starka.


© Copyright 2003 Asshole Camper Worldwide Study Circle